Študijný program

Rozvrh kurzu múzejnej pedagogiky 2023 - 2024:

Rozvrh kurzu (XLSX, 96,0 kB) Rozvrh kurzu (PDF, 992,1 kB)

Úvod do muzeológie
Kačírek Ľ.

Lekcia poslucháčov zoznámi so základmi múzejnej práce. Prináša základné informácie o vzniku múzeí v kontexte pamäťových inštitúcií a ich vzťahu ku kultúrnemu dedičstvu spoločnosti, uvádza vývoj muzeológie ako vedy, základnú terminológiu, procesy tvorby zbierok, prípravy výstav, expozícií a sprievodných programov, kde sa primárne uplatňuje prínos múzejného pedagóga. Rovnako približuje spoločenskú úlohu múzeí, formovanie ich vzťahu k verejnosti, a to najmä prostredníctvom múzejného pedagóga, ktorý prostredníctvom múzejných programov popularizuje a sprístupňuje múzejné zbierky jednotlivým kategóriám verejnosti. 

Základy všeobecnej  pedagogiky a didaktiky
Bocková A.

Lekcia uvedie poslucháčov do všeobecnej pedagogiky a didaktiky - odborov, ktoré sú nutným predpokladom úspešnosti múzejného pedagóga nielen v práci s návštevníkmi, ale aj pri spolupráci s kolegami múzejníkmi a verejnosťou. Poslucháči sa zoznámia s genézou múzejnej edukácie a aktuálnymi trendmi v tomto odbore. Pozornosť bude venovaná evaluácii múzejno-pedagogických činností, sebareflexii múzea ako vzdelávacej inštitúcie s kultúrno-spoločenským poslaním a modernizácii edukačných programov pre študujúcu mládež. 

Úvod do múzejnej pedagogiky, múzeum a škola
Hutťanová J.

Lekcia bude úvodom do základov múzejnej pedagogiky a jej didaktických aspektov. Zameria sa na mechanizmy plánovania edukačných aktivít múzea, aj na vlastné komponenty múzejnej edukácie. Jedným zo základných trendov múzejnej pedagogiky je spolupráca so školami, ktorou sa múzeum približuje vzdelávacím inštitúciám a stáva sa tak rovnocenným partnerom učiteľov pri skvalitňovaní školskej výučby. Školopovinné deti sú jednou z najväčších skupín návštevníkov múzejných inštitúcií s veľkým návštevníckym potenciálom do budúcnosti.

Výstavná didaktika
Mrázová L.

Lekcia sa zaoberá špecifickosťou múzejného prostredia pre výchovné a vzdelávacie aktivity, ich priamou nadväznosťou na muzealizačné procesy a štruktúru výstav a expozícií. Venuje sa možnostiam sprostredkovania a interpretácie vystavených objektov aj prvkov, ktoré uľahčujú návštevníkom zrozumiteľnosť výstav a expozícií.

  • muzealizačné procesy vo vzťahu k vzdelávacím aktivitám múzea
  • výstavná didaktika X prezentačná didaktika
  • špecifiká vzdelávacej situácie v múzejnom prostredí
  • sprostredkovanie, interpretácia
  • objektové učenie

Didaktické prostriedky v múzejnom prostredí
Mrázová L. 

Lekcia poslucháčov zoznámi s možnosťami využití rôznorodých didaktických prostriedkov v múzejnom prostredí ako základnými pomôckami múzejného pedagóga pre úspešne sprevádzanie návštevníkov múzejne edukačným procesom. Poslucháči sa zoznámia so základnou typológiou didaktických prostriedkov a so špecifikami ich užití v múzejnom prostredí. Rôznorodé didaktické prostriedky vo svojej ideálnej podobe môžu vhodne podporiť vzdelávacie procesy v múzeu a pohybovať sa na pomedzí výstavnej a prezentačnej didaktiky. Ako tieto prostriedky vzhľadom k princípom múzejnej pedagogiky vhodne nielen používať ale aj vytvárať lekcia demonštruje na príklade tvorby pracovných listov, ako jedného zo základných, často využívaných a návštevníkmi požadovaných sprievodných didaktických materiálov, s ktorými múzea vo svojej edukačnej činnosti pracujú.

  • Didaktické prostriedky obecne, ich definícia a použitie
  • Didaktické prostriedky v múzejnom prostredí – špecifiká, obmedzenia, typológia
  • Trendy vo využívaní didaktických prostriedkov
  • Pracovný list ako najčastejšie využívaný didaktický prostriedok – relevancia ich využití
  • Metodika tvorby pracovných listov ako príklad práce s didaktickými prostriedky v múzejnom prostredí
  • Evaluácia užití didaktických prostriedkov v múzejnom prostredí 

Psychologické aspekty múzejnej edukácie
Jagošová L.

Lekcia je venovaná psychologickým aspektom pedagogickej práce v múzeu. Zameriava sa na základné vedomosti, ktoré pre vykonávanie svojej profesie potrebuje múzejný pedagóg teoreticky poznať a prakticky ovládať vo vzťahu k návštevníkom, ostatným kolegom i k sebe samému. Cieľom lekcie je poskytnúť poznatky na osvojenie si základných psychologických pojmov a javov, najmä z oblasti pedagogickej, vývojovej a sociálnej psychológie a duševnej hygieny. Lekcia akcentuje priamu využiteľnosť poznatkov do múzejno-pedagogickej praxe. Je koncipovaná formou seminára s aktívnou účasťou poslucháčov kurzu. 

Aktivizujúce metódy v múzejnej pedagogike
Eliášová S.

Kľúčovým zámerom prednášky je oboznámiť účastníkov kurzu s jednotlivými pedagogickými metódami edukácie s prívlastkom „aktivizujúce“. Nakoľko múzejná edukácia predstavuje najmä vzdelávanie formou zážitku, je potrebné aby múzejný pedagóg ovládal a v praxi využíval metodiku stimulujúcu aktívnu a dobrovoľnú participáciu návštevníkov na múzejno-edukačnom procese. Teoretické poznatky budú doplnené praktickými ukážkami pre lepšie pochopenie sledovanej problematiky. Zámerom je získanie vedomostí umožňujúcich aplikovanie princípov modernej zážitkovej pedagogiky v podmienkach múzejnej inštitúcie. 

Múzejná komunikácia a práca s návštevníkom
Polakovičová Z.

Lekcia sa zameriava na priblíženie múzejnej komunikácie ako jedného zo základných prvkov napĺňania vzdelávacej a prezentačnej činnosti múzea a sprístupňovania kultúrneho dedičstva diferencovanej verejnosti. Pozornosť bude venovaná aj online a offline nástrojom PR a praktickému precvičeniu ich využitia v aktivitách konkrétnej inštitúcie. Činnosť múzeí a galérií je potrebné vnímať v širšom kontexte ich pôsobenia. Svojou prítomnosťou a aktivitami v lokalite vedia ovplyvniť jej rozvoj. Súčasťou lekcie bude aj prehľad základných možností financovania aktivít a projektov v kultúre.

Návštevníci so špeciálnymi vzdelávacími potrebami
Petreková Š.

Prednáška bude reflektovať sprístupňovanie expozícií a rôznorodých múzejných aktivít zdravotne postihnutým návštevníkom so zreteľom poukázania a vyzdvihnutia jednotlivých prvkov eliminujúcich nedostupnosť múzeí hendikepovaným. Predstavenie edukatívnych, zážitkových a interaktívnych aktivít prístupných žiakom so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami, ale aj individuálnym návštevníkom so zdravotným postihnutím. Dôraz kladieme na dôležitosť v zachovaní originálov exponátov, vytvorení replík či využitia pomocného zbierkového fondu s cieľom možnosti ich hmatového vnímania a spoznávania nevidiacimi návštevníkmi a tiež osobami s poruchami autistického spektra, či mentálnym znevýhodnením. Prioritou lektorovaných prehliadok stálej expozície je nielen spájanie histórie a súčasnosti, ale najmä vytvorenie dialógu v interaktívnom a zážitkovom priestore. Múzeum špeciálneho školstva predstavíme ako priestor pre všetkých bez rozdielu veku, vzdelania, náboženstva či farby pleti. Múzeum, ako priestor na socializáciu detského či dospelého návštevníka v múzeu, zdravotne postihnutého nevynímajúc. Inklúzia, integrácia, socializácia a edukácia sú v našom múzeu samozrejmosťou. 

Vzdelávanie dospelých a seniorov v múzeu
Majerová Ľ.

Význam múzeí v prezentačnej oblasti ponúka možnosť pre celoživotné vzdelávanie, teda aj dospelých a seniorov. Osobitnou dimenziou múzeí je široké pole možností ako vzdelávanie realizovať. Prednáška charakterizuje kritériá dospelosti a seniorského veku, aspekty schopností vzdelávať sa v jednotlivých obdobiach života, docilitu a motiváciu dospelých učiť sa. Nahliadne a stručne charakterizuje vedné odbory andragogiku, geragogiku v porovnaní s pedagogikou a možnosti kooperácie medzi nimi. Aktívne starnutie je celospoločenská téma, osobný rozvoj dospelých je v individuálnom záujme každého človeka. Stručné predstavenie národných dokumentov ako stratégia aktívneho starnutia, zákon o celoživotnom vzdelávaní, a prierez demografickou situáciou v Slovenskej republike sú motivačné informácie a argumenty pre zamestnancov ale aj riadiacich pracovníkov prečo sa vzdelávaniu dospelých venovať. Dôležitým faktorom pri vzdelávaní v múzeu je vzdelávateľ. Zásady ako pracovať pri vzdelávaní s dospelými a seniormi premostia teoretickú časť prednášky k praktickým ukážkam niekoľkých typov vzdelávacích programov z praxe. 

Špecifiká múzejnej pedagogiky v prezentácii prírodovedných zbierok 
Kautman J.

Lekcia je venovaná špecifikám, ktoré sú späté s prírodnými vedami a ich prezentáciou v múzeu. Prírodovedné odbory potrebujú odlišný prístup, vzdelanie a skúsenosti. Problematika prírodných vied je aj po ich zúžení na základné pojmy a znalosti veľmi rozsiahla a zároveň veľmi náročná. Aby múzejný pedagóg obsiahol celú prezentovanú problematiku na vyššej komunikačnej úrovni je potrebná jeho dobrá orientácia v problematike systematickej biológie, geológie, paleontológie, antropológie aj astronómie, no zároveň by sa mal orientovať v základoch ekológie, etológie, fyziológie, ochrany prírody a dnes už aj genetiky a molekulárnej biológie. 

Špecifiká múzejnej pedagogiky v prezentácii spoločenskovedných zbierok
Husová B.

Lekcia je venovaná významu spoločenskovedných zbierok a ich charakteristike v procese neformálneho vzdelávania a výchovy v múzeách. Zbierkový predmet ako mnohovrstevný atribút doby a najdôležitejšie „know how“ múzea. Formy a spôsoby práce so zbierkovým predmetom a jeho úloha v hľadaní súvislostí v historickom kontexte. Zbierkový predmet a miesto pamäti (historické objekty) ako dôležité fenomény múzejnej pedagogiky. Lekcia zároveň doplní predošlé lekcie so zameraním na vypichnuté metódy a formy múzejnej pedagogiky vyplývajúce z praxe. 

Múzejná pedagogika v múzeách v prírode a pamiatkach hmotného kultúrneho dedičstva in situ
Janoštínová M.

Lekcia je zameraná na osobité podmienky aplikácie múzejnej pedagogiky v múzeách v prírode a pamiatkach in situ. Pre pochopenie špecifických podmienok v týchto dvoch typoch zariadení je potrebné zvládnutie terminológie, klasifikácie a odlišných prístupov k ich ochrane a prevádzkovaniu. Prostredie týchto zariadení podmieňuje voľbu foriem a metód múzejnej edukácie a zároveň umocňuje interpretáciu informácií. 

Skúmanie múzejného publika
Eliášová S.

Lekcia sa sústredí na distribúciu poznatkov viažucich sa na realizáciu výskumu múzejného publika na pôde múzeí za účelom zistenia preferenčných postojov, splnenia edukačných zámerov a prípadných odchýlok od didaktických cieľov v hodnotiacom stanovisku návštevníka. Účastníci získajú vedomosti o princípoch metodického postupu pri konštruovaní nástroja merania a zásadách implementácie v praxi. Zároveň absolventi získajú zručnosti v rámci analýzy a interpretácie výsledkov empirického výskumu publika s cieľom skvalitnenie múzejnej edukácie. 

Vzdelávacie projekty v múzejnej praxi
Hanko J.

Lekcia predstaví praktické postupy pri tvorbe vzdelávacích programov v praxi. Predstaví praktické kroky pri strategickom plánovaní ponuky vzdelávacích programov, analýzu „trhu s voľným časom“, komunitné organizovanie a plánovanie s miestnymi školami, ako aj ďalšie možnosti spolupráce. Poslucháč si v praxi vyskúša zisťovanie prekážok v pedagogickej činnosti a navrhne ich prekonávanie v praxi pri tvorbe vzdelávacej ponuky múzea. Na základe porovnania konkrétnych vzdelávacích programov si poslucháči prakticky vyskúšajú analytickú a strategickú činnosť pri nastavovaní vzdelávacej ponuky ich múzea. Výstupom lekcie bude osnova strategického dokumentu na rozvoj múzejnej pedagogiky v domovskej inštitúcii poslucháča.