Obraz oltárny - Nanebovzatie Panny Márie, Anton Schmidt a jeho dielňa

od 19. 5. 2012 do 31. 12. 2014

Obraz oltárny - Nanebovzatie Panny Márie, Anton Schmidt a jeho dielňa

 

SNM – Historické múzeum získalo v roku 2 009 tzv. záchranným nákupom monumentálny barokový obraz (690 cm x 360 cm) Nanebovzatie Panny Márie od autora Antona Schmidta (1706 – 1773). Obraz pochádza z rímsko - katolíckeho farského kostola Blahoslavenej Panny Márie v Kremnici, ktorý z dôvodu statického narušenia v roku 1880 zbúrali. Dielo vzniklo v rokoch 1762-3 ako súčasť veľkolepého projektu kompletnej neskorobarokovej obnovy chrámu (1757 – 1760 – 1764), kde bolo na hlavnom oltári Nanebovzatia Panny Márie ústredným ideovým bodom interiéru. Návrh celého zariadenia v jednotnej ideovej koncepcii vypracoval Anton Schmidt a jeho realizáciou zavŕšil svoje dvadsaťročné pôsobenie v stredoslovenskom banskom regióne.

Reštaurovanie oltárneho obrazu
Nanebovzatia Panny Márie Veľkorozmerný obraz bol v r. 2010 – 2012 reštaurovaný v Oblastnom reštaurátorskom ateliéri v Levoči, záverečná etapa reštaurovania bola realizovaná priamo v priestoroch Bratislavského hradu. Aj keď sa na prvý pohľad zdalo, že nebude treba riešiť žiadne výnimočné metodické a reštaurátorské rébusy, už samotný rozmer diela potrápil reštaurátorov. Pri bežne zaužívanom reštaurátorskom postupe bolo treba riešiť každý jednotlivý krok a úkon, ako ho vlastne zrealizovať na takej veľkej ploche. Prevezený musel byť za pomoci natočenia na 5 m dlhý valec, pracovný stôl v ateliéri sa zmenil na drevenú plávajúcu dlážku, vyrobenú len na tento účel. Prieskum a všetky zásahy na plátne sa dali zrealizovať len zo špeciálne zhotovenej plošiny, ktorá sa posúvala podľa potreby ponad celé plátno. Obraz bol najviac poškodený nepriaznivými klimatickými podmienkami v dolnej časti po prevoze (1880) do františkánskeho kostola v Kremnici. Tu sa riešila adekvátna retuš, ktorá nadobudla konečnú podobu až v priestoroch hradu. Po prevoze - za tých istých podmienok využitia valca - bol oltárny obraz napnutý na podrám a vo zvislej polohe na lešení priamo na mieste v Hudobnej sieni Bratislavského hradu „dotiahnutý do konca“ – dotmelené okraje, zjednotené retuše, záverečná úprava povrchu. Posledným krokom bolo vrátenie zreštaurovanej lišty z pôvodného rámu. Oltárny obraz Nanebovzatie Panny Márie bol účelovo zakúpený do priestoru Hudobnej siene.

Hudobná sieň na Bratislavskom hrade.
V 18. storočí bola v tomto priestore hradná kaplnka siahajúca cez dve podlažia. V nike so štukovou drapériou bol situovaný baldachýnový oltár s výjavom Ukrižovania, pri stene bočný oltár Klaňania Troch kráľov. Dnes zdobí Hudobnú sieň nástropná maľba Ester Šimerovej–Martinčekovej Symfónia z roku 1968 a unikátny organ, vyrobený priamo na mieru národným podnikom Varhany Krnov v roku 1975.