Amarcord a filmové plagáty ako spomienka na zlatú éru talianskej kinematografie

21. 7. 2020

Slovenské národné múzeum a Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave pripravili novú výstavu Fellini a sladký život Talianska, ako poctu svetoznámemu režisérovi Federicovi Fellinimu pri príležitosti 100. výročia jeho narodenia. Výstava, ktorá sa koná v rámci 13. ročníka festivalu talianskej kultúry Dolce Vitaj, bude slávnostne otvorená dňa 22. júla 2020 o 17.00 h v sídelnej budove SNM na Vajanského nábreží 2 v Bratislave. Slávnostného otvorenia sa zúčastní aj taliansky hosť – zberateľ Enrico Minisini, na základe zbierky ktorého projekt vznikol. Pre verejnosť bude výstava prístupná v čase od 23. júla do 30. novembra 2020.

„Pravdepodobne neexistuje taliansky umelec druhej polovice dvadsiateho storočia, ktorý by sa do národného a v podstate aj svetového kultúrneho povedomia zapísal tak, ako Federico Fellini. Stačí si spomenúť na výraz ´paparazzo´. Pôvodne išlo o priezvisko filmovej postavy fotografa, ktorý v Sladkom živote prenasledoval celebrity. Alebo slovo ´amarcord´, ktoré je v romagnolskom dialekte skrátenou formou spojenia ‚io mi ricordo' a znamená spomínam si. Tieto slová sa z filmov preniesli do slovníkov s nevyhnutným prívlastkom ,felliniovské'. Tri slová, ktoré nám okamžite navodia svet na Via Veneto a prchavosť „sladkého rímskeho života" šesťdesiatych rokov, nezničiteľné spomienky vnímavého mladíka z Rimini tridsiatych rokov a nakoniec extravagantné postavy a vyzývavé ženské telá prekypujúce sexepílom", povedal kurátor zbierky Enika Minisiniho, Andrea Tomasetig.

Tohto roku si pripomíname 100. výročie narodenia Federica Felliniho (1920, Rimini) – ikony talianskej a svetovej kinematografie. Osobnosť Felliniho je spojovacím prvkom programu festivalu Dolce Vitaj, ktorého súčasťou je aj výstava v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave. Priblíži témy ako – čo všetko označuje svet ako „felliniovské", prečo je „sladký rímsky život šesťdesiatych rokov" nesmrteľný a čím bola doba, v ktorej Fellini tvoril výnimočná. Výstava prezentuje štyridsať rokov talianskej kinematografie a jej „papierovej podoby", a to od roku 1950 (Svetlá variété), až po rok 1990 (Hlas mesiaca). Zároveň ide aj o originálny pohľad na konkrétnu etapu dejín talianskej spoločnosti.

„Teší nás, že práve pri príležitosti významného výročia jedného z najväčších umelcov v dejinách filmu, môžeme našim návštevníkom predstaviť exponáty, ktoré tak pozoruhodným spôsobom dokumentujú Felliniho tvorbu. Výstava v spolupráci s Talianskym kultúrnym inštitútom v Bratislave je ďalším v rade úspešných spoločných projektov oboch inštitúcií", poznamenal Branislav Panis, generálny riaditeľ Slovenského národného múzea.

Zlatú éru talianskeho filmu predstaví projekt návštevníkom predovšetkým prostredníctvom filmových plagátov, letákov, fotosiek, ako aj niekoľkých diel významných vizuálnych umelcov.
Osobného priateľa režiséra – legendy erotického komiksu Mila Manaru a súputnika Felliniho –majstra dekoláže Mimma Rotellu, ktorí vo svojej tvorbe čerpajú páve z Felliniho, čim poukazujú na jeho geniálnosť.

„Vybrať materiály k Felliniho filmom bolo jednoduché, hoci sa nám nepodarilo predstaviť jeho tvorbu v ucelenej podobe. Náročnejšie však bolo vybrať z obrovskej ponuky tituly, ktoré môžu stáť po boku Felliniho filmov a vhodne ich dopĺňať. Federico Fellini bol geniálny tvorca, vzdialený od akejkoľvek ideológie, osvietený umelec s tým najslobodnejším duchom, bol jedinečným príkladom individualizmu. Dá sa povedať, že v centre pozornosti stojí predovšetkým on sám: jeho svet poskladaný zo snov a posadnutostí. V jeho filmoch nikdy nenájdeme skutočné Taliansko tak, ako ho nedokážeme zaradiť do žiadneho filmového žánru: skôr naopak, práve on vytvoril žáner, ktorý sa spája s jeho menom", povedal majiteľ tejto pozoruhodnej zbierky Enrico Minisini.

„Dnes sa tieto papierové materiály stali ikonami svetového filmu, sumarizujú dlhú tvorivú cestu režiséra a ako celok sa stávajú kolektívnou pamäťou. Fellini je aj autorom jednej z najvýstižnejších úvah o hodnote filmového plagátu, ktorú tu treba spomenúť: [Plagáty] milujeme preto, lebo sú ako pesničky – prenesú nás v čase k rôznym životným okamihom a nedovolia na ne zabudnúť. Vracajú nás ani nie tak k filmom, ako k životným etapám, k atmosfére a vôni istého obdobia.' Tento citát poslúži k uvedeniu ďalších diel. Môžeme sa s nimi zoznámiť len vďaka bohatej a prepracovanej zbierke filmových materiálov Enrica Minisiniho, z ktorej vzniklo už niekoľko originálnych výstav," dodal Andrea Tomasetig, kurátor Minisiniho zbierky.

„K slávnostnej atmosfére otvorenia výstavy prispeje aj hudobné vystúpenie Márie Kmeťkovej (harfa), Pavla Berezu (gitara) a Barbory Botošovej (husle). V ich podaní zaznejú skladby Nina Rotu – dvorného skladateľa Federica Felliniho", informovala Adriana Šulíková z Talianskeho kultúrneho inštitútu, ktorý organizuje v súčasnosti už 13. ročník Festivalu talianskej kultúry Dolce Vitaj.

Výstava v SNM sa koná v rámci festivalu Dolce Vitaj a potrvá do 30. novembra 2020. V rámci programu festivalu prebieha aktuálne v bratislavskom Kine Lumière aj výstava autorských kresieb Kniha snov a výber jeho digitálne reštaurovaných filmov (Sladký život, 8 1/2 , Giulietta a duchovia, Amarcord). Festival ponúka aj filmovú prehliadku Cinevitaj, ktorá sa koná od 15. júla do 5. augusta 2020 v Bratislave v Kine Lumière a v Kine Úsmev v Košiciach.
Domenico „Mimmo" Rotella (1918) bol jedným z významných predstaviteľov povojnového európskeho umenia. V jeho poézii, maľbe, fotografiách, skulptúrach či dekolážach lámal konvencie a zanechal za sebou veľké množstvo extravagantných diel. Preslávil sa predovšetkým dekolážami, ktorými dokázal prepojiť svet filmu s výtvarným umením. V roku 1962, dva roky po uvedení filmu Sladký život, sa v parížskej Galérii J konala jeho prvá samostatná výstava plagátov a ikonografických materiálov propagujúcich filmy z dielne Cinecittà. Dva roky na to reprezentoval Taliansko na 32. ročníku Bienále umenia v Benátkach, kde vystavoval práve dekoláže venované filmu.

Mimo Rotella a Federico Fellini sú spolupútnici. Rotella venoval slávnemu režisérovi – okrem iného, aj cyklus diel s názvom "Felliniana". Semiológ Paolo Fabbri, bývalý riaditeľ Nadácie Fellini tvrdí, že estetiky Felliniho a Rotellu sa podobajú. Fellini vytvára filmy vrstvením fragmentov a útržkov a výsledok je opačný, než očakávame.

Milo Manara (1945) je považovaný za legendu erotického komiksu. S Fellinim ho spájalo úprimné priateľstvo. Zoznámili sa v roku 1983 a o tri roky neskôr začala ich spolupráca, keď Manara ilustroval Felliniho scenár Viaggio a Tulum (Cesta do Tulumu), z ktorého následne vznikol komiks. V roku 1992 časopis Grifo uverejnil prvú časť ich ďalšieho spoločného projektu Il viaggio di G. Mastorna, detto Fernet (Putovanie G. Mastorna, prezývaného Fernet). Pôvodne išlo o názov filmu, ktorý mal Fellini v pláne natočiť, ale nikdy sa tak nestalo. Fellini k nemu nakreslil storyboard, z ktorého neskôr Manara urobil komiks. Podľa Vincenza Mollicu, filmového kritika a špecialistu na komiks, ide o najslávnejší neexistujúci film v histórii kinematografie. Manara je známy svojimi mnohopočetnými ilustráciami inšpirovanými Fellinim – 18 grafických listov zobrazujúcich výjavy z filmov je vystavených aj na výstave. Ilustroval plagáty k posledným dvom Felliniho filmom – Interview a Hlas mesiaca. Je aj autorom Caravaggiovho životopisu v komiksovej podobe.

Viac informácií 
www.snm.skdolcevitaj.eu / iicbratislava.esteri.it 

Mediálni partneri SNM 

     


Festival Dolce Vitaj

Organizátori festivalu
Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave
Veľvyslanectvo Talianskej republiky
Taliansko – Slovenská obchodná komora.

Hlavný partner festivalu
VÚB banka a.s.

Festival sa koná pod záštitou primátora hlavného mesta SR Bratislavy Matúša Valla

Viac informácií dolcevitaj.eu / iicbratislava.esteri.it