Fond národopisnej fotografie v Slovenskom národnom múzeu v Martine

Fond národopisnej fotografie v Slovenskom národnom múzeu v Martine


Autorka textu: Daša Ferklová, vedúca oddelenia historických a etnografických zbierok v SNM – Múzeá v Martine
Foto: SNM – Múzeá v Martine

Obrazový materiál, nachádzajúci sa v zbierkach múzeí, kultúrnych inštitúcií či u súkromných zberateľov, mapuje tie najrôznejšie historicko-kultúrno-spoločenské deje. Ide o tvorivé výsledky rôznych amatérskych a profesionálnych fotografov, ktorí ich zaznamenávali na pôvodných miestach ich vzniku, teda tam, kde tieto javy žili prirodzene vo svojom prostredí a boli funkčne plne využívané v pôvodnom význame. Význam týchto dokumentov viedol k rôznym krokom ich záchrany. Myšlienka vytvorenia fondu národopisnej fotografie a filmu začala rezonovať na pôde Slovenského národného múzea v Martine začiatkom 80. rokov 20. storočia. Išlo o snahu založenia galérie alebo múzea, ktoré by reprezentovalo slovenskú ľudovú kultúru prostredníctvom fotografie a filmu. Pri výbere autora takto dokumentujúceho slovenskú ľudovú kultúru, padla voľba jednoznačne na dielo Karola Plicku, významného fotografa, filmára, režiséra, zberateľa, etnografa a pedagóga, ktorý viac ako sedem desaťročí mapoval slovenskú krajinu a jej kultúru a vo svojom diele zaznamenal jej vrcholiace obdobia. 


Miroslav Bedřich Dukát: Obytný dom v Petrovej Lehote. 1932 – 1938. Zo zbierok SNM v Martine

Po oficiálnych jednaniach na úrovni Ministerstva kultúry SR a Úradu vlády SR sa v roku 1986 rozhodlo o založení Múzea Karola Plicku (ďalej MKP) pri Slovenskom národnom múzeu v Martine (ďalej SNM v Martine). Múzeum teda ako jedno z prvých na Slovensku upriamilo pozornosť na systematický zber obrazových dokumentov a začalo budovať samostatný zbierkový fond. Spočiatku fond národopisnej fotografie a filmu, neskôr bol dôraz položený len na fotografiu (múzeum nemalo vhodné priestory a vybavenie na úschovu filmov). SNM v Martine v tom čase už vlastnilo niekoľko stoviek Plickových fotografií vo svojich zbierkach, avšak prevažná časť jeho diela bola sústredená u majstra Plicku v Prahe. Po jeho prevezení v 2. polovici 80. rokov a 1. polovici 90. rokov 20. storočia sa dielo uložilo v depozitároch SNM v Martine a dalo základ fondu národopisnej fotografie. Rok 1986 považujeme teda za počiatok jeho budovania. Uvedená snaha v 80. rokoch 20. storočia zároveň vyústila do vytvorenia špecializovaného múzea, Múzea Karola Plicku (ďalej MKP), ktoré predstavovalo slovenskú ľudovú kultúru prostredníctvom obrazového materiálu, pričom dôraz bol položený na umeleckú fotografiu a materiál tejto povahy bol určovaný ako zbierkový predmet. Žiaľ, z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu objektu, bolo múzeum v roku 2015 pre návštevnícku verejnosť uzatvorené. 


Miroslav Bedřich Dukát: Obecný bubeník. Vršatecké Podhradie. 1932 – 1935. Zo zbierok SNM v Martine

Plickove dielo je zatiaľ najväčšou kolekciou v uvedenom zbierkovom fonde. Ide o rozsiahle zbierky obrazového materiálu (čiernobiele fotografie, čiernobiele negatívy a farebné diapozitívy) i zápisov textov slovenských ľudových piesní. Zároveň bola zakúpená Plickova fotografická technika, jeho zápisy rozprávok, archiválie, magnetofónové nahrávky ľudových piesní a rozprávok z výskumov – knihy, gramoplatne, osobné veci, obrazy, hudobné nástroje a pod. Vo fonde sa zhromaždili Plickove práce, ktoré vo svojom odbore predstavujú vrcholné diela, zároveň si uchovávajú hodnotu dokumentu, a to často, zvlášť pokiaľ zachytávajú ľudové tradície na Slovensku, dokumentu unikátneho. Mapujú jeho celoživotnú tvorbu. V prevažnej väčšine ide o materiál zo Slovenska, nechýbajú však ani kolekcie zastupujúce jeho zobrazenia Prahy, Vltavy a jej okolia, českých miest, českej a moravskej ľudovej kultúry i slohovej architektúry. 


Martin Martinček: Odveje z pamäti. Liptov, 1963-1972. Zo zbierok SNM v Martine

V nasledujúcich rokoch bol fond rozšírený o tvorbu ďalších významných slovenských a českých fotografov, ako napr. Jozefa Dvořáka, Františka Krasla, Pavla Socháňa, Ludvíka Barana či Eugena Lazišťana. Vo svojej tvorbe sa venovali dokumentárnemu alebo umeleckému stvárneniu slovenskej krajiny, prírody, pamiatok, človeka pri práci, radostí a zvykov. 


Martin Martinček: Jar v liptovských horách, 1963-1972. Zo zbierok SNM v Martine

V 2. polovici 90. rokov 20. storočia sa zbierky múzea rozšírili o viaceré unikátne kolekcie prác, napríklad významného režiséra – dokumentaristu a fotografa Karla Skřipského, ktorého originálne a nenapodobiteľné práce obsahujú významné obrazové svedectvá slovenskej krajiny a života ľudu. Pozoruhodná je napr. i kolekcia záberov dokumentujúcich tradičné ľudové remeslá, ktoré prinášajú obraz jednoty človeka a práce v lone prírody. Ďalej to bola zbierka prác Martina Slivku, poprednej osobnosti našej kultúry a umenia vôbec. Tvorba tohto významného filmového režiséra, dramaturga, scenáristu, filmového teoretika, etnografa a pedagóga sa vyznačuje vysokou umeleckou a estetickou úrovňou a zároveň je vedeckým dokumentom, ktorý slúži k popularizácii kultúrnych a historických javov spoločnosti. K nemenej významným patrí akvizícia prác významného slovenského fotografa Martina Martinčeka, „dvorného" fotografa regiónu Liptov. Vo svoje tvorbe, hnaný záujmom o dianie v rodnom Liptove, zachytil pulz jeho každodennej existencie. 


Karel Skřipský: Terchovská krajina, 50.-60. roky 20. stor. Zo zbierok SNM v Martine

Z ostatných akvizícií spomeňme kolekciu vzácnych sklenených a celuloidových negatívov v počte 1542 kusov získanú v roku 2012, ktorých autorom je pomerne neznámy fotograf Bedřich Miroslav Dukát z južnej Moravy. V tejto zbierke nájdeme dnes už unikátne zábery slovenskej slohovej či ľudovej architektúry prevažne z 30. rokov 20. storočia, drobných sakrálnych stavieb, technických stavieb, ako i zábery ľudí v krojoch predovšetkým trenčianskej oblasti. 


Karel Skřipský: Na cintoríne. Orava, 50.-60. roky 20. stor. Zo zbierok SNM v Martine

Fond národopisnej fotografie sa stal špecializovanou zbierkou ikonického materiálu, ktorý dnes vytvárajú kolekcie národopisných fotografických umeleckých dokumentov majstra Plicku a ďalších autorov, historickej umeleckej národopisnej fotografie do roku 1948 a umeleckej národopisnej fotografie 20. storočia. 


Martin Slivka: Betlehemská hra. Závadka nad Hronom, 1974. Zo zbierok SNM v Martine 

Uvedený zbierkový fond obsahuje cca 16 500 zbierkových predmetov. Naďalej pokračujeme v jeho odbornom a vedeckom spracovávaní. Odborná a laická verejnosť má možnosť sa s uvedenými dielami stretnúť prostredníctvom rôznych výstav a prednášok, konaných v múzejných i kultúrnych inštitúciách doma i v zahraničí. Mnohé z diel, ktoré sa v ňom nachádzajú sú právom zaradené do zlatého fondu slovenskej i svetovej kultúry.  


Martin Slivka: Chodenie s hadom. Hriňová, 1965. Zo zbierok SNM v Martine 

 
Martin Slivka: Betlehemci. Polomka, 1974. Zo zbierok SNM v Martine