Faktografické vyjadrenie SNM k stanovisku uchádzača na sanáciu hradu Krásna Hôrka

9. 4. 2013

Faktografické vyjadrenie SNM k stanovisku uchádzača na sanáciu hradu Krásna Hôrka

Vzhľadom na obsah informácií zverejňovaných v médiách, a verejne deklarované stanoviská vylúčeným uchádzačom v postupe zadávania zákazky na sanáciu havarijného stavu hradu Krásna Hôrka, p. Róbertom Pacalajom zo spoločnosti PR QUERKUS s.r.o., Banská Bystrica, Slovenské národné múzeum, z dôvodu objektivizácie zverejňovaných informácií vydáva toto faktografické vyhlásenie:

 

1. Prioritou Slovenského národného múzea je a vždy bola efektívna obnova národnej kultúrnej pamiatky poškodenej živelnou pohromou v čo najkratšom čase.

 

2. Slovenské národné múzeum, v súlade s usmernením zriaďovateľa, oslovilo v rámci rokovacieho konania bez zverejnenia na predmet zákazky šesť potenciálnych dodávateľov odporúčaných odbornou komisiou zloženou zo zástupcov Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, Slovenského národného múzea, Krajského pamiatkového úradu Košice a zmluvného statika - projektanta. Tým bola vytvorená zákonná možnosť na uplatňovanie revíznych postupov ktorýmkoľvek z oslovených uchádzačov.

 

3. Túto možnosť v celom verejnom obstarávaní opakovane využíval od začiatku jeden subjekt, ktorým bola spoločnosť PR QUERKUS s.r.o., Banská Bystrica. Uplatneniu revíznych postupov predchádzala jeho rozsiahla žiadosť o vysvetlenie, ktorú Slovenské národné múzeum podrobne vybavilo. Uchádzač v žiadostiach doručených SNM opakovane deklaroval záujem, zhodný so všeobecným záujmom, a to v čo najkratšom čase začať práce na poškodenej národnej kultúrnej pamiatke. Zároveň využíval na doručenie žiadostí maximálne, zákonom o verejnom obstarávaní určené, lehoty.

 

4. Na základe výzvy SNM ponuku predložili traja uchádzači. Jeden bol vylúčený z dôvodu nezloženia požadovanej zábezpeky. Najnižšia cena za predmet zákazky bola 1 649 808,38 € bez DPH. Druhá ponuka bola 1 714 211,53 bez DPH.

 

5. Komisia na vyhodnotenie ponúk, zriadená podľa zákona o verejnom obstarávaní, v rámci zákonom určeného vyhodnotenia splnenia požiadaviek na predmet zákazky, vzhľadom na odporujúce si skutočnosti uvedené v jednotlivých častiach ponuky uchádzača zastúpeného spoločnosťou PR QUERKUS s.r.o., Banská Bystrica požiadala o ich vysvetlenie. Uchádzač ich vysvetlil „preklepom“ údajne „nepovinného údaju“. Komisia po dôslednom posúdení vysvetlenia vylúčila uchádzača z dôvodu zmeny jeho ponuky vysvetlením, ktorú zákon o verejnom obstarávaní neumožňuje.

 

6. Tvrdenie vylúčeného uchádzača, že inkriminovaný "opravený" údaj v jeho ponuke bol nepovinný nemá racionálny základ, nakoľko bez predchádzajúceho určenia plánovaného počtu pracovníkov na stavbe, ktorý musí priamo vyplývať z navrhovaného záväzného harmonogramu prác uchádzačom, nie je možné zistiť zákonné požiadavky na minimálne bezpečnostné a zdravotné požiadavky na pracovisko podľa záväzného Nariadenia vlády SR č. 391/2006 Z. z., ktoré je súčasťou právneho poriadku SR.

 

7. Dôvodom vylúčenia uchádzača nebol ním deklarovaný preklep týkajúci sa kapacity prenosných toaliet, ale zmena údajov o zabezpečení minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadaviek vyplývajúcich z Nariadenia vlády SR s priamym vplyvom na vyhodnotenie s rozhodujúcich častí jeho ponuky, ktorými boli najmä záväzný harmonogram prác, pracovné kapacity, minimálny štandard technického vybavenia.

 

8. Komisia na vyhodnotenie ponúk podrobne a nezaujato preskúmala vplyv zmeny údajov uchádzačom na všetky podstatné časti predloženej ponuky, pričom zistila, že pri akceptácii počtu všetkých navrhovaných pracovníkov (vrátane administratívnych), nemôže byť v konkrétnych dňoch zabezpečená potreba pracovníkov priamo na stavbe, ktorá vyplýva zo záväzného harmonogramu prác predloženého v ponuke vylúčeného uchádzača, t.j. už vôbec nie pri pôvodne 15-tich plánovaných pracovníkov na stavbe, ako ani upravených uchádzačom na základe otázok komisie na vyhodnotenie ponúk, na 45.

 

9. Pre objektivizáciu zverejňovaných informácií v médiách a potvrdenie skutočností uvádzaných SNM v tomto vyhlásení, požiadalo SNM vylúčeného uchádzača písomne o súhlas so zverejnením jeho ponuky v súlade s ustanoveniami o dôvernosti procesu verejného obstarávania uvedenými v súťažných podkladoch. Žiadosť o súhlas so zverejnením ponuky (Príloha č.1) uchádzač zamietol s odôvodnením zaujatosti SNM voči nemu, s odvolaním sa na hanlivé vyjadrenie SNM na jeho adresu, ktoré sa objavilo v dokumentácii o verejnom obstarávaní.

 

10. V záujme zistenia podrobností a faktov o spôsobe, akým sa hanlivé vyjadrenie na adresu uchádzača do dokumentácie dostalo, boli prijaté ďalšie opatrenia (okrem realizovaného vyvodenia zodpovednosti vecne zodpovedného zamestnanca a ospravedlnenia sa uchádzačovi), nakoľko dokumentácia v čase jej tvorby bola dočasne prístupná v priestoroch verejného obstarávateľa a dokumentáciu SNM odovzdalo na Úrad pre verejné obstarávanie protokolárne na základe jej zváženia zodpovednou pracovníčkou, čím nebolo zabezpečené overenie jej obsahu. Úrad pre verejné obstarávanie odoslal dokumentáciu uchádzačovi v rámci konania o námietkach. V dokumentácii, ktorou SNM disponovalo ako kópiou, sa uvedené vyjadrenie nenachádzalo.

 

11. SNM, i napriek pomerne širokej kampani v médiách, nedisponuje informáciou potvrdzujúcou snahu o zabezpečenie údajne dotknutých, resp. porušených práv uchádzača v súlade s platným právnym poriadkom prostredníctvom príslušného súdu.

 

12. Úrad pre verejné obstarávanie, na základe vecných zákonných argumentov uvedených v žiadosti SNM, vydal rozhodnutie o zrušení odkladného účinku námietky vylúčeného uchádzača, čím umožnil uzavrieť SNM zmluvu s uchádzačom, ktorý predložil relevantnú ponuku, bez toho aby sa proces uzavretia zmluvy na sanáciu národnej kultúrnej pamiatky neúmerne predlžoval.

 

13. SNM podalo žalobu o preskúmanie rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie, ktorým vrátil uchádzača späť do verejného obstarávania z dôvodu, že neboli vyhodnotené všetky argumenty verejného obstarávateľa. SNM postupovalo v celom procese tohto verejného obstarávania podľa zákona o verejnom obstarávaní s cieľom zabezpečiť svoj základný záujem, ktorým je efektívna a hospodárna obnova národnej kultúrnej pamiatky hradu Krásna Hôrka v čo najkratšom čase. V snahe o dosiahnutie tohto cieľa SNM nepoľaví i napriek prebiehajúcej negatívnej kampani, pravdepodobne organizovanej subjektom, ktorý vždy deklaroval rovnaký záujem.

 

14. SNM záverom dáva verejnosti do pozornosti aktuálne novelizácie zákona o verejnom obstarávaní, v ktorých sú prijaté opatrenia na zamedzenie účelového postupu záujemcu, resp. uchádzača vo verejnom obstarávaní s cieľom dosiahnuť vo svoj prospech priaznivý výsledok, čo v praxi často spôsobovalo neúmerné predlžovanie procesu verejného obstarávania.

 

Reakcia PRQUERKUS s.r.o. na žiadosť SNM o povolenie na použitie ponuky tu.