SNM je pre spoločnosť potrebná inštitúcia. Dokazuje to aj v oblasti pomoci ľuďom utekajúcim pred vojnou

7. 3. 2022

Slovenské národné múzeum (SNM) je pre Slovensko potrebná inštitúcia. V prieskume verejnej mienky, ktorý pre SNM v dňoch 19. – 26. januára 2022 na vzorke 1017 respondentov zrealizovala agentúra Focus, si to myslí 84 % občanov Slovenska. 

Konkrétny význam Slovenského národného múzea pre spoločnosť spočíva podľa 43% respondentov v zachovávaní dedičstva predkov, podľa 39 % opytovaných je najväčšia hodnota SNM v ochrane a pripomínaní historickej pamäti národa a podľa 35 % v približovaní histórie mladej generácii. Pre 20 % Slovákov je dôležitosť SNM v posilňovaní národnej identity, 19 % ju vidí ako príležitosť pre rozvoj turizmu a cestovného ruchu, 17 % respondentov oceňuje jej kultúrny rozmer a 8 % potenciál súvisiaci s rozvojom regiónov a komunít. Opýtaní si z predložených možností odpovede mohli vybrať dve najdôležitejšie veci. 

Pokiaľ ide o konkrétne charakteristiky značky SNM, 67 % respondentov ju vníma ako originálne múzeum, 62 % považuje SNM za moderné a 60 % za živé múzeum. „Výsledky omnibusu zrealizovaného agentúrou Focus po dvoch rokoch pandémie ukazujú, že ľudia poznajú a potrebujú nielen Slovenské národné múzeum, ale aj kultúru celkovo. Mňa osobne vo výsledkoch prieskumu zaujalo zistenie, že po dvoch rokoch opakovaného zatvárania celej spoločnosti majú hlad po živej kultúre, po návštevách múzeí, keďže ochotu zaplatiť poplatok za virtuálnu výstavu SNM deklarovalo v prieskume len 30 % respondentov," povedal Branislav Panis, generálny riaditeľ Slovenského národného múzea.

Slovenské národné múzeum si v prieskume agentúry Focus otestovalo aj benefity, ktoré by viedli Slovákov k častejšej návšteve múzeí SNM. Pre 35 % respondentov by to boli komentované prehliadky, 31 % priaznivcov múzeí SNM preferuje aj do budúcnosti vstupy zdarma prvú nedeľu v mesiaci, 29 % lacnejšie vstupné a 28 % viac sprievodných programov pre návštevníkov. „Získané dáta z prieskumu nám po dvoch ťažkých rokoch pandémie pomôžu byť stále lepšou a pre návštevníkov atraktívnejšou programovou destináciou. SNM je značka, ktorá si ctí svoju spoločenskú zodpovednosť. Deklarovali sme to hlasno aj v týchto ťažkých časoch vojenskej agresie Ruska voči Ukrajine, kedy sme tento krok Ruskej federácie nielen hrubo odsúdili, ale sa aktívne zúčastňujeme pomoci utečencom. Ľuďom utekajúcim pred hrôzami vojny postupne poskytneme viac ako 50 ubytovacích jednotiek v našich špecializovaných múzeách. Vojnoví utečenci z Ukrajiny majú navyše vstup do všetkých 18 múzeí SNM zdarma," dodal Branislav Panis.

________________________________

Slovenské národné múzeum je vrcholná štátna zbierkotvorná, vedeckovýskumná a kultúrno-vzdelávacia inštitúcia v oblasti múzejnej činnosti v Slovenskej republike. Plní úlohy prostredníctvom 18 špecializovaných múzeí po celom Slovensku, ktoré sú v rámci svojho zamerania dokumentačnými, vedecko-výskumnými a metodickými pracoviskami. Pod správu SNM patria stovky objektov, vrátane národných kultúrnych pamiatok. Súčasťou múzea je aj špecializovaný verejný Archív SNM a Knižnica SNM.

Viac informácií: www.snm.sk

Mediálni patneri SNM

Rozhlas a televízia Slovenska Tlačová agentúra Slovenskej republiky aktuality.sk Informačný magazín Bratislavy