Adventné obdobie v hudobných prameňoch uršulínskeho kláštora v Bratislave v tvorbe Johanna Nepomuka Booga
od 10. 12. 2024
Uršulínske hudobné pramene uložené v zbierkach SNM - HuM sú miestom výskytu vzácnych odpisov skladateľa viedensko-rakúskej oblasti, Johanna Nepomuka Booga (1724? – 1764). Autor radu chrámových diel pôsobil ako organista a regenschori vo Viedni, najskôr v službách kláštora augustiánov (1748) a neskôr v Kostole sv. Petra (1754). Početné odpisy jeho skladieb uchovávajú archívy a knižnice z oblasti Rakúska (Viedeň, Klosterneuburg, Lambach, Krensmünster, Heiligenkreuz, Vorau, Wilhering, Eisenstadt, Maria Taferl), Čiech a Moravy (Praha, Brno, Český Krumlov, Litoměřice, Lytomyšl), Maďarska (Györ, Pannonhalma), Nemecka (Ottobeuren, Passau) a Švajčiarska (Kriens, Disentis).
V uršulínskom hudobnom repertoári zachované a evidované odpisy diel Booga patria medzi najstaršiu vrstvu hudobného materiálu (2. pol. 18. storočia – 1. pol. 19. storočia) a v čase adventu tu našli svoje uplatnenie. Vo výrazovej striedmosti tohto obdobia liturgického roka vynikli najmä komornejšie diela. Boli určené tak pre sólové hlasy alebo duo, ako aj pre štvorhlasné obsadenie, dvojo huslí, violone, organ alebo clavicembalo. Uršulínky boli v tomto smere interpretačne sebestačné. Uplatnenie sólového partu clavicembala poukazuje o.i. aj na iné, ako liturgické využitie diela. V hudobnej organizácii uršulínskeho kláštora to boli udalosti pedagogického a spoločenského významu.
Z pohľadu hudobných druhov sa tu nachádzajú Boogove mariánske kompozície Alma Redemptoris Mater in C a Litaniae lauretanae in G , určené na 2. a 3. adventnú nedeľu. Súčasťou litánií k 4. adventnej nedeli sú aj odpisy dvoch husľových partov bratislavského hudobníka a huslistu Františka Xavera Tosta (1754 – 1829), ktorý vypomáhal kláštoru aj interpretačne. Pod názvom Cantilenae Duae de Adventu sa nachádzajú árie s pohyblivými a sviežimi sólovým partami vokálnych hlasov v nemeckom jazyku. Cantileane Duae de Adventu in G tvoria dve árie pre alt sólo v sprievode unisona dvoch huslí, violone a organu. Cantileane Duae de Adventu in Es je obsadená obdobne, s výnimkou použitia sólového clavicembala alternujúceho organ. Odpis husľových partov realizovala organistka a regenschori M. Mária Stanislava von Seidl OSU (1752 – 1837), ktorá je aj autorkou liturgických poznámok na titulných listoch hudobnín. Je pravdepodobné, že party sólových klávesových nástrojov sama interpretovala, keďže bola autorkou vlastných organových skladieb pre hudobno-liturgické využitie. Zachované diela akcentujúce radostný charakter adventu zároveň poukazujú na hudobnú spoluprácu významných osobností uršulínskeho kláštora.
Lenka Antalová, SNM - Hudobné múzeum v Bratislave
redakčná úprava: Zlatica Kendrová
Johann Nepomuk Boog: Cantilenae Duae de Adventu in Es, titulný list - part prvých huslí - part druhých huslí
Johann Nepomuk Boog: Litaniae lauretanae in G, part prvých huslí - part druhých huslí
Potrvá ešte
prebieha
Informácie k ďalšej návšteve múzea
Otváracie hodiny
Vstupné
Informácie pre návštevníkov
Program
Kontakt