Roberto Capucci. Od návrhu k šatám

od 16. 6. 2023 do 22. 10. 2023

Roberto Capucci. Od návrhu k šatám

Dvoje skulpturálne šaty sprevádzané päťdesiatkou módnych ilustrácií budú môcť obdivovať milovníci talianskej módy od 16. júna v Slovenskom národnom múzeu v rámci talianskeho Festival Dolce Vitaj pokračuje výstavou Roberto Capucci. Od návrhu k šatám.
Couturier Roberto Capucci patrí medzi najvýznamnejšie postavy talianskej a medzinárodnej módnej scény 20. storočia. Keď mal 26 rokov, Christian Dior ho označil za najlepšieho talianskeho módneho návrhára, čo potvrdila neskôr cena Filene’s Young Talent Design Award pre najlepšieho mladého tvorcu. Svoj prvý ateliér otvoril na rímskej Via Sistina už v roku 1950 a o rok neskôr debutoval autorskými modelmi na módnej prehliadke „otca talianskej módy“ Giovanniho Battistu Giorginiho vo florentskom Grand Hoteli. Vo svojej tvorbe prešiel viacerými fázami, od elegantných modelov v duchu klasických krajčírskych tradícií, cez experimenty s atypickými materiálmi až po odvážne plisované modely takmer architektonických tvarov.

V roku 1970 predstavil svoju tvorbu po prvýkrát v múzeu. Nymfeum Múzea etruského umenia v rímskej vile Giulia sa stalo dejiskom prvej Capucciho prehliadky, ktorá obrátila naruby dovtedy zaužívané tradície prezentovania módy, modelky sa predstavili v čižmách na nízkych podpätkoch, bez mejkapu a vlasových úprav.

O desať rokov neskôr Capucci vystúpil z Talianskej módnej komory a rozhodol sa prezentovať svoje kolekcie podľa vlastného uváženia ako nezávislý umelec a nie ako návrhár podriadený diktátu kalendára prehliadok. V tomto období vznikli prvé skulpturálne šaty, ktoré sa stali jeho poznávacím znakom. Výstava Roberto Capucci Umenie v móde – Objem, farba, metóda vo florentskom paláci Strozzi  je prvou lastovičkou novej etapy, v ktorej sa umelec definitívne presunul do múzeí.

Od roku 1995 až dodnes vznikali šaty vo forme skulptúr. Modely už neboli určené na nosenie, šlo o výstavné exponáty, ktoré dávno prekročili hranicu bežného odevu a oprávnene si vydobyli miesto vo svete umenia. Do tejto tvorivej fázy patrí aj dvojica šiat bratislavskej výstavy a dokonale odráža  jej charakteristické rysy. Výrazne štruktúrované modely vychádzajú z dvoch presne definovaných konceptov, ktoré autor vyjadril vo forme plisovaných špirál a aplikácií takmer architektonických tvarov. Z tohto dôvodu už možno hovoriť o konceptuálnych dielach vytvorených na základe istej myšlienky, inšpirácie a hĺbky vyjadrenej prostredníctvom látky, ktorá v rukách umelca plní rovnakú úlohu ako maliarske plátno alebo sochársky mramor.

Dva exponáty šiat z 80. a 90. rokov doplní takmer päťdesiat signovaných ilustrácií a módnych návrhov z rovnakého obdobia svedčiacich o tom, že autor pripisoval kresbe dôležitosť už od čias štúdia na umeleckej škole.

„Kresliť je pre mňa rovnako prirodzené ako sa napiť vody, keď som smädný. Dodáva mi pocit radosti a nádeje, odvracia pozornosť od plynúceho času,“ vyznal sa samotný návrhár.

V jeho modeloch zažiarili viaceré slávne osobnosti. Ako jediný neamerický návrhár obliekol Marilyn Monroe, navrhol tiež kostýmy pre Silvanu Mangano a Terencea Stampa vo Pasoliniho filme Teoréma. Vedkyňa Rita Levi Montalcini preberala v roku 1986 Nobelovu cenu za medicínu v tmavofialovej zamatovej róbe z Capucciho tvorivej dielne.

Roberto Capucci je považovaný za jedného z najvýznamnejších módnych návrhárov 20. storočia.

 

Informácie k ďalšej návšteve múzea

Otváracie hodiny
Vstupné 
Informácie pre návštevníkov
Program 
Kontakt